بلافاصله بعد از سوت پایان بازی ایران و مصر و سومین تساوی تیم ملی،...
بلافاصله بعد از سوت پایان بازی ایران و مصر و سومین تساوی تیم ملی، سوال اصلی تمام فوتبال دوستان این بود که حالا چه خواهد شد؟ آیا قول صعود که بارها توسط قلعه نویی و تاج در این دوره داده شده بود، اجرایی و عملی میشود؟ پاسخ به این سوال مشخص است، دیگر سرنوشت ما دست خودمان نیست. ما که اگر میبردیم با ۵ امتیاز حتی شانس صدرنشینی داشتیم، حالا باید منتظر سایر نتایج بمانیم. تا این لحظه که هنوز دیدارهای گروههای باقیمانده برگزار نشده، ایران بین هشت تیم سوم گروههای مختلف که به دور بعد صعود خواهند کرد، در پله ششم و بالاتر از کرواسی و کره جنوبی ایستاده است. در بازیهای باقیمانده دور سوم و پایان مرحله گروهی جام جهانی، هر کدام از این سه اتفاق اگر رخ بدهد تیم ما به مرحله حذفی صعود خواهد کرد. بازی الجزایر و اتریش برنده نداشته باشد، کنگو نتواند ازبکستان را ببرد و کیروش و تیمش غنا، یقه کرواسی را بگیرند. به شکلی جالب دوباره کار ما به کیروش افتاده! اما بیایید به روز اول جام برگردیم، زمانی که امیر قلعه نویی در گفتگوی عجیب مدعی شد جام جهانی ۴۸ تیمی سختتر است و او میتواند فنی این موضوع را ثابت کند! البته که هیچکس از حرفهای سرمربی ما سر در نیاورد، اما فرقی هم نمیکرد چون هیچکس در دنیا باور ندارد که این دوره سختتر از ادوار قبلی باشد. ایران روز قرعه کشی در آسانترین گروه ممکن افتاد. گروهی که خود قلعه نویی پیش از آن مراسم گفته بود دوست دارد با بلژیک و مصر همگروه شود و تیم چهارم ما نیز نیوزیلند، به عنوان یکی از سه تیم ضعیف این دوره بود! همانجا قلعه نویی عده صعود داد، چرا که گمان میکرد ما نیوزیلند را میبریم، با مصر مساوی میکنیم و با هر نتیجه برابر بلژیک، با ۴ امتیاز به مرحله بعد خواهیم رفت. حالا اگرچه حساب و کتاب امیر درست در نیامده اما هنوز ایران با ۳ امتیاز بدون برد شانس صعود دارد. اما بد نیست یادی کنیم از ادوار قبلی که مربیان دیگر نیز به همین کارنامه رسیده ولی صعود نکردند. همان ادواری که قلعه نویی مدعی است آسانتر از این دوره بوده است! ایران در جام جهانی ۹۸ با ۳ امتیاز حاصل از پیروزی بر آمریکا، پشت سد آلمان و یوگسلاوی ماند و صعود نکرد. در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه ایران در گروه مرگ، بازی اول مراکش -قهرمان آفریقا و تیم چهارم جام جهانی قبل- را برد. با پرتغال -قهرمان وقت اروپا با رونالدو- مساوی کرد و به اسپانیای قهرمان جهان، بعد از مردود اعلام شدن گل مساوی سعید عزت اللهی با حداقل اختلاف، یک بر صفر باخت. یعنی خلاف ادعای قلعه نویی ما در جام جهانی تجربه کسب ۴ امتیاز را هم داشتیم اما صعود نکردیم. پیروزی در جام جهانی مثل مدال طلا در المپیک ارزش مضاعف دارد، ما بعد از بردن مراکش در ۲۰۱۸ روسیه دوره قبل و بعد آن فاجعه بازی اول با انگلستان، در جدال دوم دو بر صفر ولز را بردیم و ۳ امتیازی شدیم. پس سه امتیاز تیم قلعه نویی بر خلاف ادعای خود او و اطرافیانش، اصلاً نوبرانه نیست و برخلاف سه امتیاز جامهای جهانی ۱۹۹۸ و ۲۰۲۲ بدون برد به دست آمده و البته که ما با ۴ امتیاز هم در جام جهانی آسان -به زعم ژنرال- صعود نکردیم و حالا در جام جهانی سخت به ادعای او، با ۳ امتیاز شانس صعود داریم! بیشتر بخوانید: تیم ملی در چه شرایطی به مرحله حذفی صعود میکند؟ احتمال حذف ایران از جام جهانی: خیلی کم!
دیدگاهتان را بنویسید